Part 4 - Bercuti Di Hat Yai - Songkhla :Cari-cari tempat Makanan Islam Hat Yai

Sepanjang 3 hari mengembara dan menjelajah di sekitar Hat Yai . tidak susah untuk mencari makanan muslim atau makanan halal di Hatyai.  t.

Di mana-mana jalan atau lorong mungkin terdapat sebuah dua gerai atau kedai, cuma kita perlu melihat samada tulisan jawi atau kalimah alquran yang dipaparkan. Ini penting kerana mereka bertutur dalam bahasa yang sama, bahasa Thai dan sukar untuk berkomunikasi dalam bahasa lain. Jika bbertutur pun di dalam bahasa Melayu dialek kelate. Kira boleh kecek sikit-sikit hambo nih. hehehe


Jika anda seorang muslim, tentunya persoalan pemakanan merupakan topik yang sangat penting sehari-hari lagi-lagi apabila berkaitan dengan halal dan haram. Sudah menjadi lumrah, seorang muslim akan senantiasa mencari makanan yang halal dan daripada sumber yang halal kerana itulah ajaran yang di sampaikan oleh Rasulullah saw. kepada kita. Bahkan kadang-kadang pantang untuk kita melihat makanan atau minuman yang haram hinggakan sesetemgah mungkin akan loya tekak atau merasa kurang senang apabila ternampak kedai atau makanan yang tidak halal. Mencari makanan yang halal adalah WAJIB. Jadi didialam coretan pengembaraan ini, aku coretkan sepanjang berada di Hat Yai dan Songkhla Thailand.


Selain itu, kita juga boleh kalimat dan paparan ‘halal’, lihat juga wanitanya. Kebanyakannya wanita di sini bertudung walaupun ramai juga muslimah yang tidak memakainya.

Yang pelik juga, muslim disini tidak memperaktikkan ungkapan salam “assalamualaikum’, sebaliknya ‘sawadeekap’ yang sering diucapkan apabila bertemu. Mereka juga kurang fasih berbahasa Melayu, hanya beberapa ungkapan yang boleh dituturkan. Begitupun, ada juga yang bercakap dengan fasih dengan dialeknya sedikit kepada dialek Kelantan. Begitu kuatnya semangat kesiaman yang diamalkan oleh negara Thailand.

Bagi aku, masakan mereka lebih enak terutama jenis yang kita dapati pada masakan Siam di Negara kita seperti Tomyam dan sebagainya. Ia lebih terasa kerana inilah masakan dan makanan mereka. Makanan  ulam-ulaman menjadi santapan perut kami berdua. kenyang sangat!! Maklumlah aku ini peminat makanan yang sedap-sedap. hehehe. Antara makanan yang menjadi santapan aku adalah kerabu mangga yang ditambah gajus dan kekacang. Best sangat.



Banyak pilihan semasa mencari makanan halal disini. Anda juga boleh memilih untuk memakan di kedai atau restoran. Ataupun gerai-gerai di tepi jalan dan dikaki lima. Masalah disini ialah gerai di tepi jalan dan di kaki-kakilima. Terpulanglah kepada kita menilainya samada makanannya bersih atau sebaliknya. Anda buatlah pilihan yang terbaik. Yang penting halal.

Sesuatu yang berlainan disini adalah hubungan antara peniaga, pelanggan dan penduduknya begitu ramah dan mesra. Mereka juga kelihatan santai sehingga ada gerai-gerai yang mempunyai tempat pembaringan. Wajah-wajah peniaga yang comel loteh membuat isteriku pun cemburu dengan kelembutan dan keramahan para peniaga menarik pelanggan membeli makanan. "Jangan marah ye sayang..." hehehe. Begitulah tarikan di Hat Yai yang dikenali sebagai Bandar Bidadari atau city of angels.

Berikut adalah lokasi GPS yang dapat aku simpan buat panduan kepada semua pengembara:


1. Kedai makanan muslim Orcha berhadapan dengan Hotel Kings, Jalan Nipatuthit 1, Hat Yai, Songkhla 90110, Thailand.   Lokasi GPS (N7.003464,E100.469718)
  2. Restoran Sulaiman Di Belakang Hotel Kings. Jalan Nipatuthit 2 , Hat Yai, Songkhla 90110, Thailand Lokasi GPS (N7.003602,  E100.470389)


3. Restoran Sumatra di Jalan Ratthakan, Hat Yai, Songkhla 90110, Thailand . Bersebelahan Masjid berdekatan dengan Pasar Basah dan Kering. Berdekatan dengan Clock Tower. Banyak barang boleh dibeli disini dengan harga yang murah. Lokasi GPS (N7.009717,E100.467672)

4. Restoran Hamid memang terkenal. Berhampiran dengan bangunan Lee Garden Plaza . Lokasi GPS (N7.004955,E100.471601)

5.Restoran Rasef Seafood berhadapan Hatyai Hakka Assoc. Lokasi GPS (N7.003695,E100.472851)
Sebenarnya kesemua tempat makanan halal yang aku telah nyatakan adalah berhampiran sahaja. Boleh Jalan kaki selepas bershopping di sekitar Lee Plaza Garden. Hotel yang kami duduki pun dekat sangat. Kira boleh jalan kaki sahaja. Terpulang pada anda semua...  Semoga mendapat manfaat lokasi makanan halal yang kami sediakan. Terima kasih


View Tempat Makanan Halal Di Hat Yai Thailand in a larger map

1 ulasan:

seriamar berkata...

tk....fardhu kifayah

Catat Ulasan