Jom Backpackers Di Bandung, Indonesia

Oh Bandung ..... I'm coming..Dengan gaya backpackers. Jom kita jalan-jalan di Bandung. Banyak benar yang kami nak ceritakan disini. Selamat membaca.

Sampai juga kami Di Kota Fesyen bersama Suami Isteri yang tersayang...

Kali ini kami nak bercerita tentang jalan-jalan di Bandung pula.... Dengan bajet penerbangan AirAsia pergi balik hanyalah RM 350 sahaja. kami berada di Bandung selama 4 Hari 5 Malam. Dengan duit poket RM2000, itu pun dah jadi jutawan segera dah. hehehe.
 
Jom kenali Bandung. Kalau nak tau , Kota Bandung ialah ibu kota provinsi atau pun Wilayah Jawa Barat di Indonesia. Pada zaman dahulu, kota ini dikenali sebagai Parijs van Java, iaitu "Paris di Jawa" dalam bahasa Belanda. Disebabkan lokasinya di dataran tinggi, Bandung terkenal kerana iklim yang sederhana dan oleh itu, telah menjadi salah satu destinasi pelancong yang popular. Jadi memandangkan tak lama lagi bulan puasa akan tiba, kami sekeluarga yang ala-ala backpackers pun join sekali nak bershopping di Bandung. Bandung bukan sahaja tempat membeli belah yang terkenal bahkan sebuah institusi pendidikan tinggi swasta, termasuk juga sebuah institusi pendidikan tinggi awam, yang menyebabkannya termasyhur sebagai salah satu kota pelajar di Indonesia.
Bandung terletak di tengah-tengah provinsi Jawa Barat pada koordinat 107° T and 6° 55’ S. Sebagai ibu kota, lokasinya ini mempunyai nilai-nilai yang strategik kepada daerah-daerah di sekitarnya. Luasnya kota Bandung 16,767 hektar, dengan tingginya ±768 meter di atas min aras laut. Pada umumnya, kawasan-kawasan utaranya yang tingginya ±1050 meter adalah lebih tinggi, berbanding dengan kawasan-kawasan selatan yang tingginya ±675 meter. Bandung dikelilingi oleh pergunungan sehingga merupakan sebuah lembangan. Kawasan Bandung ini memang sejuk sebenarnya. Buah strawberi kesukaan isteri menjadi kudapan istimewa disini. Banyak benar isteriku ini makan strawberi bandung yer.  Siap buat jus strawberi diminun segar-segar gitu.  Yum Yum.

Salah satu agenda kami adalah mendaki Gunung Tangkuban Perahu. Opsss bukan mendaki tetapi menuruni di lereng Gunung Tangkuban Perahu. Kalau datang ke Bandung, tak jejak kaki di Tangkuban Perahu, maknanya tak sah lagi sampai disini. Jadi misi untuk sampai kena juga walaupun macamna pun.

Rupanya Gunung Tangkuban Perahu adalah salah satu gunung berapi yang terdapat di Jawa Barat. Gunung ini disebut Tangkuban Perahu karena bentuknya mirip dengan perahu yang terbalik. Kata “tangkuban`` (bahasa Sunda) bermaksud terbalik. Gunung yang memiliki ketinggian kurang lebih 2.084 meter di atas permukaan laut ini mempunyai berbagai macam kawasan hutan, aitu hutan Dipterokarp Bukit, hutan Dipterokarp Atas, hutan Montane, dan hutan Ericaceous.

Menurut sejarah, gunung ini pernah meletus pada tahun 1910 dengan kekuatan 2 Skala Richter. Akibat letusan itu terbentuklah banyak kawah yang sering mengeluarkan asap belerang ke dataran rendah yang berada di bawahnya.  Kesannya masih ada sehingga kini. Wow!! kalau sampai sini, korang akan dapat bau belerangnya yang amat kuat disini.



Menurut cerita masyarakat setempat, kalau aku telah di ceritakan oleh Pak Supirku  asal terbentuknya Gunung Tangkuban Perahu berasal dari legenda Sangkuriang, anak seorang wanita cantik yang bernama Dayang Sumbi. Sewaktu kecil Sangkuriang dihalau  oleh ibunya keranatelah membunuh seekor anjing (ayah Sangkuriang yang menjelma/berubah bentuk menjadi anjing). Dayang Sumbi dan Sangkuriang kemudian berpisah selama bertahun-tahun.

Bila  Sangkuriang dewasa, akhirnya mereka bertemu. Pertemuan itu membuat Sangkuriang jatuh cinta dan ingin mengahwini Dayang Sumbi. Namun, Dayang Sumbi menolaknya kerana ia tahu bahawa Sangkuriang adalah anak kandungnya. Untuk menolak permintaan itu, Dayang Sumbi mengajukan syarat untuk dibuatkan perahu dalam waktu semalam. Kerana gagal menyiapkan perahu itu, Sangkuriang marah lalu menendang perahu itu hingga terlempar dan kemudian menjadi sebuah gunung yang mirip dengan perahu terbalik. Begitulah cerita yang di beritahu oleh Pak Supirku. Cerita rakyat Indonesia hampir sama dengan cerita rakyat di Malaysia kan. Maklumlah kita serumpun satu nusantara.

Apa yang istimewanya Gunung Tangkuban Perahu diatas puncaknya mendatar dan memanjang mirip dengan perahu yang terbalik. Bentuk seperti ini jarang terdapat pada gunung-gunung berapi pada umumnya. Selain bentuknya yang unik, gunung ini juga menampakkan keaslian asal dari segi geografinya di lereng gunung tersebut terhampar kebun teh yang sangat luas. Memang sejuklah kat sini. Dah macam di cameron Highland Pahang. Dari puncak gunung ini, aku sekeluarga dapat menikmati indahnya pemandangan alam dan kesejukan udara sambil melihat suasana Kota Bandung dari ketinggian. Indahnya alam ciptaan Allah Yang Maha Pencipta. Subahanallah...

Pak Supir membeitahu untuk turun ke Kawash Domas boleh berjalan kaki dan menggunakan khidmat kuda. Kami sekeluarga memilih untuk berjalan kaki sahaj untuk menuruni ke Kwah Domas. Apabila turun disalah satu kawah gunung berapi yang masih aktif, iaitu Kawah Domas. Di Kawah ini, Kawah Domas berbentuk sebuah kanta cekungan yang mengeluarkan sumber air panas. Memang panas sangat. Pada sumber air panas tersebut, kami sekeluarga tak melepaskan peluang untuk mandian gunung berapi. Bukan lava, tetapi belerang gunung berapi yang dikatakan dapat menyembuhkan pelbagai penyakit kulit.  Masak telur di Kawah Domas memang sangat cepat untuk direbus. Janji pernah rebus telur disini, kalah telur setengah masak dibuat oleh Restoran Mamak di Malaysia hehehe.

Inilah wajah-wajah isteriku yang suka sakan bila bershopping... Oh Isteriku

Bila sebut Bandung, isteriku adalah orang yang pertama yang akan akan aku bayang dengan beg-beg membeli belah yang banyak tak terhingga hehehe. Maklumlah isteriku ini suka bershopping sakan, kena pula di Kota Bandung ini banyak pilihan Factory Outlet dengan kualiti fabriknya yang memang berbaloi untuk dimilikki. Jika diberi pilihan antara Bandung atau Bangkok, baik aku pilih Bandung sebabnya kain-kainnya memang berkualiti lagi murah. Best best... Jom Jalan sayang...
Antara Factory Outlet dan Kompleks membeli Belah Di Bandung... Fuhh Syurga Membeli belah kaum hawa.

ANTARA SENARAI FACTORY OUTLET DI BANDUNG BAGI KAKI SHOPPING :-

DEKAT JALAN SETIABUDI

Rumah Mode - Jalan Setiabudhi 41 F
Rumah Mode Plus - sebelah rumah mode
Lafayette- Jl Setiabudi sebelah Hoka-Hoka Bento
Zenith - Jl Setiabudi 64
Phantasia Barby Gallery - Jl Sersan Bajuri100
FO Store - Jl Setiabudi 73
Natural FO - Jl Setiabudi 43
Linoleum - Jl Sariasih 21
Fiore - Jl Setiabudi 56
Distro House - Jl Setiabudi 41F Lt 2


DEKAT JALAN CIHAMPELAS

Warung Gaul Factor Outlet - Jl Cihampelas 151
Army Look - Jl Cihampelas 135
Galleria - Jl Cihampelas
Kelom Geulis Keng - Jl Cihampelas 205
Parijs Van Java Boutiqe Outlet - Jl Cihampelas
Korek Api Jeans - Jl Cihampelas 168
Fiberbolt, Jl Cihampelas Walk
and many Jeans / Fashion store with competitive prices


JALAN DAGO

Happening - Jl Ir H Juanda 14
Up Town - Jl Ir H Juanda 123
Glamour - Jl Ir H Juanda 108
Blossom - Jl Ir H Juanda 112
Flashy - Jl Dipati Ukur 1
Episode - Jl Ir H Juanda 125 022-2501515
Raffles City - Jl Ir H Juanda 106 022-2502139
Victoria - Jl Ir H Juanda 111 022-2516868
Grande - Jl Ir H Juanda 118
Jetset - Jl Ir H Juanda 116
Level - Jl Ir H Juanda 138
Arena Experience - Jl Ir H Juanda 207
Donatello - Jl Ir H Juanda 104 022-2501167
MM Dago The Nice Shop - Jl Ir H Juanda 81-83
Solution Boutique Outlet - Jl Ir H Juanda 91
Seximo - Jl Ir H Juanda 106
Rich & Famous - Jl. Ir H Juanda
Justine Shoes and Bags - Jalan Ir.Djuanda
DSE - Jl Diponegoro 2


JALAN RIAU

The Secret - Jl Laksmana L RE Martadinata 47
Stamp - Jl Laksmana L RE Martadinata -simpang Banda
Heritage - Jl Laksmana L RE Martadinata
The Summit - Jl Laksmana L RE Martadinata 61
Branded Club - Jl Laksmana L RE Martadinata 55
Terminal Tas - Jl Laksmana L RE Martadinata 32
For Men - Jl Laksmana L RE Martadinata 36
Riau Stock Mall - Jl Laksmana L RE Martadinata 160
Osso Boutique Outlet - Jl Laksmana L RE Martadinata 34
Clover - Jl Laksmana L RE Martadinata 107
Solution Boutique Outlet - Jl Laksmana L RE Martadinata
Renaritti - Jl Laksmana L RE Martadinata 26
China Emporium - Jl Laksmana L RE Martadinata
Oasis - Jl Laksmana L RE Martadinata 57
18th Park - Jl Laksmana L RE Martadinata


LAIN-LAIN TEMPAT YANG BEST UNTUK BERSHOPPING

Herreds - Jl Aceh 64
M & M Sabang - Jalan Sabang
Carvieno - Jl Soka
Bale Anak - Jl. Sumatra
Anakecil - Belakangnya gedung sate
Anakku – Berdekatan Hotel Unik & Hotel Mutiara
Cargo - Jl P Diponegoro 30
EST Gallery - Jl Sumatra 24-30
Air Plane - Jl Aceh 44
Big Price Cut - JL Aceh 66
Merdeka Arcade - Jl Merdeka 35 depan BIP
Banda Boutique Outlet - Jl Banda 25
Rockmen - Jl Purnawarman 51
Cosmic, Jl Trunojoyo No. 23
Black Jack, Jl Trunojoyo No. 19
Arella Big Size
Fabulos (original JERSI)
Toko Tiga (original JEANS)

Fuh tak larat nak menawafkan tentang factory outlet yang ada tu. Janji ada fulus, memang bestlah bershopping sakan. Kalau tak percaya, datanglah ke Bandung.


CERITA TENTANG SAHABAT BASIKAL@ SEPEDA DI BANDUNG....
Akan diceritakan sebentar lagi.. tunggu yaa.. Ok.lah bersambung semula cerita di sepanjang perjalanan di Kota Bandung yang masyur dengan Kota Fesyen ini. Sepanjang perjalanan ini, mata aku terlihat gelagat rakan-rakan komuniti yang minat berbasikal atau bersepeda didalam bahasa Indonesia.
 
Rakan-rakan Basikal atau Sepeda di dalam Bahasa Indonesia yang sempat aku snap gambar didalam perjalanan ini.

5 ulasan:

lapakbiroe.com berkata...

masih banyak tempat menarik di bandung kawan, bisa ke kawah putih di bandung selatan, atau jalan braga di kawasan kota tua

pok amid littor berkata...

Untuk memudahkan jalan-jalan diKota Bandung, boleh sdr cadangkan hotel dikawasan mana untuk diinapi?

adrianiku berkata...

APARTMENT @ BANDUNG : PLEASE CLICK : http://kya-apartment-bandung.blogspot.com


1 CAR TOYOTA AVANZA 2013 FOR 2-5 PAX

PAKET MURAH PROMO "1" : RP 390.000 / 122 RM/ USD 32.5
INCLUDE:
> 12 HOURS CAR USAGE ( TOYOTA Avanza)
> PLUS DRIVER
> PLUS BBM / MINYAK
> PICK UP & RETURN TRANSFER FROM HOTEL OR BANDUNG AIRPORT ( SAME DAY TOUR PACKAGE)
> PLUS PARKING TAX
> DALAM KOTA ( PASAR BARU, FO DAGO STREET + RIAU STREET

PAKET MURAH PROMO "2" LEMBANG AREA : RP 425.000 / 133 RM / USD 35.5
INCLUDE:
> 12 HOURS CAR USAGE ( TOYOTA Avanza)
> PLUS DRIVER
> PLUS BBM / MINYAK
> PICK UP & RETURN TRANSFER FROM HOTEL OR BANDUNG AIRPORT ( SAME DAY TOUR)
> PLUS PARKING TAX
> DALAM KOTA + LEMBANG AREA ( FLOATING MARKET, SARI ATER, TANGKUBAN PERAHU)
> TIDAK TERMASUK TIKET MASUK WISATA


PAKET MURAH "3" CIWIDEY : RP 525.000 / 165 RM/USD 43.75
INCLUDE:
> 12 HOURS CAR USAGE ( TOYOTA Avanza)
> PLUS TIP DRIVER
> PLUS BBM/ MINYAK
> PICK UP & RETURN TRANSFER FROM HOTEL OR BANDUNG AIRPORT ( SAME DAY TOUR)
> PLUS PARKING TAX
> PLUS TOL / HIGHWAY TAX
> DALAM KOTA + CIWIDEY ( KEBUN STRAWBERRY, KAWAH PUTIH )
> TIDAK TERMASUK TIKET MASUK WISATA DAN MAKAN

PAKET MURAH "4" GARUT : RP 700.000 / 219 RM / USD 59
INCLUDE:
> 24 HOURS CAR USAGE ( TOYOTA Avanza)
> PLUS TIP DRIVER
> PLUS BBM/ MINYAK
> PICK UP & RETURN TRANSFER FROM HOTEL OR AIRPORT ( SAME DAY TOUR)
> PLUS PARKING TAX
> PLUS TOL / HIGHWAY TAX
> DALAM KOTA + CIWIDEY ( KEBUN STRAWBERRY )
> TIDAK TERMASUK TIKET MASUK WISATA DAN MAKAN

PAKET MURAH "5" JAKARTA - BANDUNG : RP 775.000 / 235 RM / USD 77.5
INCLUDE:
> 12 HOURS CAR USAGE ( TOYOTA Avanza)
> PLUS TIP DRIVER
> PLUS BBM/ MINYAK
> PICK UP & RETURN TRANSFER FROM HOTEL OR AIRPORT ( SAME DAY TOUR)
> PLUS PARKING TAX
> PLUS TOL / HIGHWAY TAX
> TIDAK TERMASUK TIKET MASUK WISATA DAN MAKAN

PAKET MURAH "6" JAKARTA TOUR: RP 575.000 / 180 RM / USD 50
INCLUDE:
> 12 HOURS CAR USAGE ( TOYOTA Avanza)
> PLUS TIP DRIVER
> PLUS BBM/ MINYAK
> PICK UP & RETURN TRANSFER FROM HOTEL OR AIRPORT ( SAME DAY TOUR)
> PLUS PARKING TAX
> PLUS TOL / HIGHWAY TAX
> EXCLUSIVE ENTRANCE FEE TICKET TOUR + MEALS


NEED APARTMENT
NEW PAKET CARS + APARTMENT = RP 890.000 NETT
INCLUDE :
> STAY FOR 2D/1N GATEWAY AHMAD YANI BANDUNG
> 2 BEDROOM + 1 BATHROOM FOR 2D/1N
> FOR 4 PEOPLE + 2 KIDS UNDER 12 YEARS
> 12 HOURS CAR USAGE ( TOYOTA Avanza)
> PLUS DRIVER
> PLUS BBM
> PICK UP & RETURN TRANSFER FROM HOTEL OR AIRPORT INTO APARTMENT
> PLUS BREAKFAST FOR 4 PEOPLE

WE PROVIDE KERETA FOR 2 PAX, 7 PAX, 10 PAX, 14 PAX OR BUS.

CALL OR TEXT : +62 8213 97 313 88
whatsapp : +62 8213 97 313 88
ym : adriani_ku@yahoo.com
email : adrianiku@gmail.com
blog travel : http://sopirdibandung.blogspot.com/
blog apartment : http://kya-apartment-bandung.blogspot.com
web travel : www.kya-travel.com
PIN BB : 28914414 / aul
facebook : adriani_ku@yahoo.com
twitter : @supirbandung
LINE : +62 8213 97 313 88
cp : aulia

IRDI TOUR BANDUNG berkata...

Assalamu’alaikum, salam sejahtera Tuan / Puan yang IRDI TOUR BANDUNG selalu kami rindukan atas kedatangannya Tuan /Puan ke kota kami di Bandung. Seiiring dengan kesehatan yang baik dan kesejahteraan dan yang selalu dimurahkan rizky nya Amiin…. Irdi Tour Bandung hanya sekedar ingin menginfokan promosi promosi yang tersedia di Irdi, mengenai bercuti di kota kesayangan Tuan / puan yang selalu dikunjungi saat weekend. Irdi Tour Bandung menyediakan Kereta Transportasi selama bercuti di Bandung atau Jakarta. Untuk info info lengkap tentang Irdi mengenai promosi percutian di Bandung bisa lihat blog Irdi :
http://sewakeretamurahpelancong.blogspot.com/
JOM JOM ke Bandung bersama Irdi, dijamin Muraaaah dan puas ^_^
Kepuasan Tuan / Puan adalah kebanggaan Irdi… ;-)
Dijamin Irdi bagi harga sangat Muraaaah dan pelayanan yang sangat baik..

Contact Person :
Mobile Phone : +6281322167717

WhatsApp : +6281214741600
+6281220477335

Email : Irditour.bandung@yahoo.com
Facebook : - Irdi Tour Bandung & Irdi Wati

Jika ada sumur di ladang boleh kita menumpang mandi jika ada waktu yang luang bisa kita berjumpa lagi mohon maaf kalau ada kata kata Irdi yang tidak berkenan.
Irdi Tour Bandung tunggu yah kedatangan Tuan / Puan ke Bandung..
Wassalam..wr.wb..

IRDI TOUR BANDUNG berkata...

Assalamu’alaikum, salam sejahtera Tuan / Puan yang IRDI TOUR BANDUNG selalu kami rindukan atas kedatangannya Tuan /Puan ke kota kami di Bandung. Seiiring dengan kesehatan yang baik dan kesejahteraan dan yang selalu dimurahkan rizky nya Amiin…. Irdi Tour Bandung hanya sekedar ingin menginfokan promosi promosi yang tersedia di Irdi, mengenai bercuti di kota kesayangan Tuan / puan yang selalu dikunjungi saat weekend. Irdi Tour Bandung menyediakan Kereta Transportasi selama bercuti di Bandung atau Jakarta. Untuk info info lengkap tentang Irdi mengenai promosi percutian di Bandung bisa lihat blog Irdi :
http://sewakeretamurahpelancong.blogspot.com/
JOM JOM ke Bandung bersama Irdi, dijamin Muraaaah dan puas ^_^
Kepuasan Tuan / Puan adalah kebanggaan Irdi… ;-)
Dijamin Irdi bagi harga sangat Muraaaah dan pelayanan yang sangat baik..

Contact Person :
Mobile Phone : +6281322167717

WhatsApp : +6281214741600
+6281220477335

Email : Irditour.bandung@yahoo.com
Facebook : - Irdi Tour Bandung & Irdi Wati

Jika ada sumur di ladang boleh kita menumpang mandi jika ada waktu yang luang bisa kita berjumpa lagi mohon maaf kalau ada kata kata Irdi yang tidak berkenan.
Irdi Tour Bandung tunggu yah kedatangan Tuan / Puan ke Bandung..
Wassalam..wr.wb..

Catat Ulasan